Lupta sistemelor – partea IV(II)

citiţi mai înainte – Ortodoxia şi Românismul – I

ORTODOXIA şi ROMÂNISMUL – II

Motto: „Biserica Ortodoxă este mama poporului român”
(Mihai Eminescu)

Dar de ce e important ca neamul românesc care oscilează între Est şi Vest să îşi cunoască ROSTUL său ortodox? Răspunsul e mai simplu decît ar putea să pară la prima vedere: pentru ca aflîndu-se la răscruce de lumi, să nu îşi pardă identitatea aşa cum nu a făcut-o nici în timpurile cînd barbarii cutreierau aceste teritorii, lucru care (după cum zicea şi Eminescu în citatul prezentat mai sus) se datorează Bisericii Ortodoxe, fapt pe care acesta nici nu permite a-l pune la îndoială. În contextual răscrucii Civilizaţiilor la care se află neamul nostru, pericolul iminent este împrumutarea formelor fără discrernămînt, lucru care se întîmplă şi acum este mai intens ca niciodată. La această temă se expune şi Iorga: Avântul către civilizaţie poate fi pentru un popor o foarte mare primejdie, dacă uită două lucruri: ce are şi ce poate. Tradiţia poate fi uitată dar ucisă nu, dacă i se taie drumul în clasele de sus, ea rămâne şi se adânceşte tot mai mult în clasele de jos … A admira o civilizaţie străină, vrednică de respect, este o datorie. A o imita, fără schimbare, este o umilinţă, şi una fără folos. Popor civilizat este acela care a ajuns să satisfacă sănătos şi armonios nevoile sale cele adevărate, înălţate către un ideal care întrece cerinţele vieţii elementare şi biruie egoismul individual.”  Ce vrea să spună Nicolae Iorga este că “drumul nostru spre civilizare” nu trebuie să extirpe din noi fondul naţional, conţinutul, care păstrat în sînul  neamului, adică în conştiinţa şi memoria vie a poporului românesc, ne ţine vii ca popor format acum 1500 de ani şi nu ca o entitate produsă de epoca modernă o dată cu Unirea de la 1918 –  FĂRĂ TRECUT, FĂRĂ ISTORIE, FĂRĂ MEMORIE! Cu adevărat civilizat nu este acel popor care imită alte neamuri, ceea ce facem astăzi în relaţia noastră cu Occidentul şi ceea ce făceam pînă în `90 în relaţiile noastre cu Rusia Sovietică, ci cu adevărat civilizat e poporul care ia tot ce este mai bun de la alte popoare, dar şi compatibil cu propria esenţă, încît să servească “…un ideal care întrece cerinţele vieţii elementare şi biruie egoismul individual.”  Iată că din păcate, neamul românesc e în situaţia în care se umileşte pe sine imitînd fără dreaptă-socoteală Occidentul încercînd să astupe gaura de fond pe care singur şi-a săpat-o renunţînd la Rostul său Ortodox. Dacă e să o spunem mai simplu, neamul românesc trece prin una din cele mai mari umilinţe din istoria sa – imitarea unor popoare străine în defavoarea a 1500 de ani de memorie istorică ce curge (încă!) prin venele sale, imitare ce nu a început în 1990 ci încă de acu 200 de ani!

Mai spune Iorga că “O civilizaţie nu se cântăreşte după întreţinerea străzilor şi numărul felinarelor, ci e un lucru de ordin moral, lucrul de căpetenie fiind starea morală din care vine munca onestă şi ordonată a unei societăţi; bugetul se subordonează unor necesităţi care vin din toată starea economică şi sufletească a ei.”. MORALITATEA, care derivă din SISTEMUL SPIRITUAL, este cea care defineşte nivelul de civilizaţie a unui popor. Un popor civilizat, vrea să zică Iorga, este poporul a cărui reprezentanţi muncesc onest în interesul întregii obşti şi nu în interesul individului deoarece un popor este o entitate unificată prin aceleaşi valori, credinţe, tradiţii, cultură şi nu o adunătură haotică de indivizi autonomi. Una din cele mai mari înşelări este convingerea că acţiunea celui de lîngă mine, nu mă afectează decît atunci cînd el atentează direct la libertăţile şi drepturile mele. Absolut fals! La un popor, consecinţele acţiunilor unei generaţii se răsfrîng asupra multor generaţii înainte, ceea ce înseamnă că acţiunea fiecăruia din noi creează un ansamblu de acţiuni care apoi se răsfrîng asupra generaţiilor ce ne urmează, astfel încît dacă acţiunile fiecăruia derivă din interese individuale şi opuse intereselor obştei întregi, vom avea un haos ce pe termen lung duce spre autodistrugere.

În concluzie, voi aduce un citat din Rudolf Rocker – Vechea idee că omul este creatorul vieţii obşteşti demult a fost contrazisă. Nu omul a creat societatea ci societatea a făcut omul”. Obştea se subordonează unor legi naturale, aceste legi naturale vin din felul în care obştea înţelege şi percepe viaţa, iar percepţia vine din SPIRITUALITATE. Poporul român este un neam ortodox, ceea ce înseamnă că la fundamentul nostru stă spiritualitatea ortodoxă, moralitatea ortodoxă, cultura ortodoxă, legile ortodoxe – acestea toate moştenite de la Imperiul Bizantin care a existat peste 1000 de ani, cel mai longeviv imperiu din istorie. Acest fapt se datorează anume fondului ortodox. Înaintaşiii noştri şi luminătorii de conştiinţă cărora astăzi le negăm gîndirea ortodoxă, sunt modelele pe care trebuie să le urmăm şi în virtutea adevărului istoric să deschidem cartea prăfuită a memoriei istorice şi să le urmăm exemplul. Elementele negative externe şi interne(dar influenţaţate din exterior) cunosc foarte bine istoria noastră şi această cunoştinţă este arma perfectă împotriva noastră. Nu trebuie să permitem nimănui să destrame autoritatea şi adevărul despre „luminătorii de conştiinţă” pe care Dumnezeu ni i-a dat prin Mila şi Dragostea Sa pentru a ne îndrepta. Să cercetăm şi să observăm că marele personalităţi au apărut mereu la răscruci de timpuri, cînd poporul nostru era în pericole mari. Voi sfîrşi cu un citat din Iorga care e chintesenţa întregului articol: „Având conştiinţă de ceea ce suntem, simţindu-ne români mai mult decât coborâtori ai romanilor şi chiar decât cetăţeni ai României, voim, în cea mai strânsă legătură cu tot ceea ce a fost sănătos în trecut să clădim cu mijloace româneşti civilizaţia românească pentru toţi românii…Cred că a venit timpul să ne emancipăm de sub controlul şi frica Europei.

A venit timpul să facem aici la noi politica noastră naţională, să întrebuinţăm în viaţa noastră naţională numai elementele naţionale, să îndepărtăm pe străinul nefolositor, iar cu atât mai mult pe străinul pierzător, pe străinul ucigător şi pervertitor al neamului nostru.

Statul acesta a fost întemeiat de naţia românească, Statul acesta s-a sprijinit pe vitejia şi munca românească; Statul acesta s-a întărit prin cultura românească; Statul acesta a fost apărat de spiritul românesc, prin urmare el nu poate să trăiască decât cu acest caracter.

Dacă, din nenorocire, mulţămită păcatelor noastre, am ajunge să schimbăm caracterul României, atunci România nu ar mai fi România.

Şi cum zice românul mereu: AŞA SĂ NE AJUTE DUMNEZEU!

(va urma…)


Reclame

6 responses to “Lupta sistemelor – partea IV(II)

  1. Pingback: Ridiculizaţi tradiţiile adversarilor. Discreditaţi-le luminătorii de conştiinţă « anna ciofu

  2. draga victor,
    tot ce ai scris e frumos,pentru indrazneala,felicitari..desi pe alocuri exagerezi,ti-am spus ceva similar si despre poezii.in fine, pledezi pentru un stat traditioalist,explicand mecanismele acestui nou-stat doar partial,esti foarte dominat de sentimente si radical in ceea ce sustii,desi nu iti impartasesc opinia decat partial.si da,nu exista un stat perfect,dintotdeauna au existat forte centrifuge,au existat actorii negetivi au pozitivi,in dependenta de situatii care au schimbat mai mult sau mai putin sistemul.ce vreau sa zic?
    nu se mai pune astazi problema crearii unui stat puternic legat de biserica,e imposibil…cream si simtim in paradigma epocii in care traim…

    iar acum se creaza prin prisma valorilor europenee,fie caa vrei, fie ca nu..

    • Dragă Anna,
      mulţumesc pentru apreciere, în primul rînd.
      În al doilea rînd, nu îmi pun problema crării unui stat, puternic legat de biserică (sau poate ai vrut să spui “stat puternic, legat de biserică”?)..Oricum, problema aceasta nu se pune pentru că nu se pune în general problema creării unui stat pe un fond românesc, în următoarii 4-8-12-16 ani şi nici nu cred că peste 100 de ani. Problema noastră este că noi căutăm soluţii de scurtă durată din egoism, ca să ne fie nouă bine. Noi trebuie să căutăm soluţii de lungă durată, nădăjduind că într-un curs stabil timp de măcar 100-200 de ani, situaţia se va regresa. Nu e uşor să distrugi un popor şi nici nu e uşor să îl “repari”.

      Ce înseamnă “stat legat de biserică”, cred că înainte de a putea comenta aceasta, trebuie să înţeleg ce ai în vedere prin sintagma dată. Un stat în care să conducă Biserica? păi categoric NU doresc aşa ceva şi nici nu a existat aşa ceva în expierenţa bizantină şi românească (sau poate a fost, dar nesemnificativ la scară istorică şi în condiţii speciale), dar ca şi concept, nu putem vorbi despre preluarea Bisericii a puterii laice.

      Tot ce îmi doresc eu, este un stat care să fie expresia voinţei poporului şi legile să fie pe baza necesităţilor noastre, cum spunea şi Eminescu. Legile trebuie să apere românii şi nu orice fel de minoritate fie ea naţională, religioasă sau aşa-zisă sexuală. Românii niciodată nu au discriminat pe nimeni, ba chiar au permis la diferite popoare să existe aici în legea lor, dar nu am permis să ne dicteze şi să ne impună legile lor fără luptă, adică fără jertfă. Acum e acelaşi război, doar că un război mai subtil pe care îl pierdem!

    • „cream si simtim in paradigma epocii in care traim” – asta o face „populaţia” (vorba lui Puric), pe cînd poporul românesc este neschimbat de 1500 de ani de existenţă, neschimbat în fundamentul său, în dogmele sale şi credinţa sa (sursa mentalităţii).

      „…iar acum se creaza prin prisma valorilor europenee,fie caa vrei, fie ca nu…” – exact, populaţia o face, căci poporul stă şi plînge şi se zbate.

      „…in fine, pledezi pentru un stat traditioalist…” – pledez pentru un stat românesc

      „…esti foarte dominat de sentimente si radical in ceea ce sustii…” – mulţumesc, or acesta e un compliment 🙂

  3. Bună ziua,
    Doresc să aflu dacă îmi puteți comunica sursa bibliografică al următorului citat de istoricul Nicolae Iorga, prezent în documentul de mai sus:
    „Avântul către civilizaţie poate fi pentru un popor o foarte mare primejdie, dacă uită două lucruri: ce are şi ce poate. Tradiţia poate fi uitată dar ucisă nu, dacă i se taie drumul în clasele de sus, ea rămâne şi se adânceşte tot mai mult în clasele de jos … A admira o civilizaţie străină, vrednică de respect, este o datorie. A o imita, fără schimbare, este o umilinţă, şi una fără folos. Popor civilizat este acela care a ajuns să satisfacă sănătos şi armonios nevoile sale cele adevărate, înălţate către un ideal care întrece cerinţele vieţii elementare şi biruie egoismul individual.”.
    Presupun că acesta este doar un fragment dintr-un discurs mai larg al istoricului. De aceea vreau să întreb unde aș putea afla întregul discurs?

    Cu deosebită considerație,
    Benjamin

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s